Skrivet av: bengtsson7 | september 24, 2010

Novellanalys av ”När dog Janos Kovac”, text 1

Lajos Zihalys novell ”När dog Janos Kovac” handlar om en enkel vanlig man som man även får följa efter hans död. Man får uppleva vänner och bekanta till honom som tänker tillbaka upplevelser som man har haft tillsammans. Men efter hans vänner går bort så försvinner även dessa minnen.

 Motivet i denna novell skulle jag säga är att man fortfarande kan existera trots att man har dött, vilket jag tror författaren vill få fram i sin text. Så när slutar man då att existera? Själv så anser jag att man slutar att existera när ingen kommer ihåg vem man var alltså i detta fall när kvinnan dog på sjukhuset. Eller så kan det ju också vara när hans namn suddas ut från pappersbiten.  Varför jag tycker detta är på grund av att om jag ser ett namn som jag inte vet någonting om, så skulle det inte betyda något för mig eftersom det inte säger mig något.

Men hur skulle det då vara idag när man lämnar spår efter sig på internet. Slutar man då aldrig att existera?

Responses

  1. Du analyserar helt rätt i slutet och frågan är just som du säger i det moderna samhället med internet och allt om man aldrig sluta existera ?
    Keep it up! Good work.

  2. Jag håller med Dahlström! Det är en mycket intressant fråga, om vi gör fler och starkare intryck idag tack vare moderna teknik? Släpp inte frågorna, försök att svara på dem.

    H


Kommentera

Kategorier

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

